احبتى فى الله
موضوعى اليوم وانا كان تابع لما حدث الفتره الماضيه بسبب النقاب
مابين مؤيد ومعارض
الا وانى قد تقدمت اليكم بهذا الموضوع لما بى من حزن على مااصبحت به بلادنا
وهذا ما حدث بعد مشاهده برنامج الحقيقه
للصحفى وائل الابراشى ما ما يدعى انها دكتوره عقيده وفلسفه فى جامعه الازهر
ولى تعليق على هذا ان الازهر برئ منها ومن مثلها
ثانيا
وواضح ان البرنامج تعمَّد عدم استضافة شخصية قوية للدفاع عن النقاب مع العلم ان المنتقبات المستضيفات فى هذه الحلقه قد اشترطن عليهم
بعد الخوض فى حديث ان النقاب فرض ام فضل
ولى تعليق ايضا على هذا
هو وان كانت هذه الدكتوره التى تدعى هذا الكلام الذى جعلنى والله اتضايق بسبب كلامها الغير لائق من دكتوره حتى فى جامعه عاديه وليست جامعه ازهر
ان كانت هذه الدكتوره على حق كانت لم تقبل الشرط الذى طلبه الفتيات المنتقبات وخاضت فيه بما انها دكتوره فلسفه وعقيده
ولكنها وافقت على هذا بما يدعوا انها ليست على درايه كفايه ولم يكن لها نصيب مما درست فى الازهر وحسبى الله ونعم الوكيل
سبحان الله
ألهذا الحد يزعجكم النقاب؟؟ سبحان الله لا نسمع أصواتكم عندما تخرج النساء كاسيات عاريات سافرات !!! الستر يؤذيكم والعري يسعدكم ولا حول ولا قوة إلا بالله
وهذا ليس غريب من هذه التى تدعى الدكتوراه
والله لم تاخذ حتى الاعداديه الازهريه على ماتقوله والمضحك انها تقول لهن انها تخاف عليهن
سبحان الله
انتى تخافين على من التزمن بدين الله
بل نحن التى نخاف عليكى
فانظرى للباسك وانتى دكتوره ازهريه الحجاب لا يتعدى الرقبه
هذا اقل مافيه
هداكى الله وانار لكى طريق الهدايه الصحيح
لانك ستحاسبين على ماتقولين
وهذا ماقلته فى مقابله اخرى لها على شاشه التليفاز بدون تعليق منى
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
استجابة لطلب روز ... بمتابعة قضية الامام الاكبر ..فقد شاهدت برنامج 48 ساعة
وقمت بعمل تحليل لموضوع الحلقة
الضيوف :
د/ آمنه نصير – استاذ العقيدة
د/ صهباء – لها دراسات علمية وكتباً ناجحة جدا ومنتقبة
مذيع ومذيعة .. لا اعرف اسماءهم ..ولا اريد
اول سؤال من المذيعة :
اريد باختصار رأي الدكاترة في موقف فضيلة الامام ؟
طبعا تبدأ د/ آمنه فهي ارفع مكانة ولسبب آخر ستعرفونه لاحقا
د/ آمنه :
اولا احب ان اقول .. طلعوا ورقة وقلم واكتبوا ورايا
-والله تصورتها ستلقي بفيض من الاحاديث والايات –
النقاب ذكر في التوراة في الاصحاح كذا وكذا وكان اليهود يفعلون كذا وكذا فهو فكر يهودي من الاصل ...!
اما عن الامام فهو رجل مسن ... فضيلة الامام يتكلم مع الفتاة كجد لها
فهي في حكم حفيدته وما فهمت من الموضوع انه كان يتكلم بهدوء مع الطفلة ويداعبها... فلا يجب ان نتحامل علي الامام..!
يا فضيلة استاذ العقيدة
ان الشيخ عالم جليل ويتربع علي عرش اكبر مؤسسة دينية في مصر
وليس مسناً يريد عبور الطريق فيتكأ علي يد رجل ..
كبر سن الامام يا سيدتي حجة عليه وليس عذراً له فنظلم طفلة بريئة ..
وتواصل الدكتورة آمنه :
الزي الاسلامي المحتشم له مواصفات هي:
- الا يشف ... الا يصف .. الا يكون زينة في نفسه...
.............
ويأتي الدور علي د/ صهباء
وللاسف لم تستطع ان تقول شيئا ... فكلما اخذت انفاسها لتنطق
قفز المذيع في فمها يسألها وتقاطعها المذيعة ..وكأنها ضرتها وليست ضيفتها
فأفقدوها التركيز من اول جملة .... ولكنها بالكاد قالت :
احنا ننظر للقضية من المنظور الخاطئ .. هناك رفض نفسي من المجتمع للنقاب...
وطبعا ضيقوا عليها وحاصروها لتقول ما يريدون فقالت :
نعم النقاب ليس فرضا
فاكتفي المذيعان وبدءا في استقبال المكالمات الهاتفية
1 مكالمة د/اسماء من تلميذات د/آمنه
طبعا شوية دلع ومناغشة من تلميذة لاستاذتها
وبعدين انا مدرسة يا جماعة وصدقوني النقاب بيعمل حاجز نفسي..!
طبعا المذيعان في منتهي السعادة ولم ينطقا بحرف واحد فالوقت متاح
.........
2 مداخلة اخري ... خلاصتها
انا ما باشجعش فكرة النقاب خالص ... انا مااعرفش المنقبات جابوا القصة دي منين ؟
غالبا دي مشاركة من سوق الخضار ..! وطبعا المذيعان في صمت الاحترام لسوق الخضار...!
.....
3 هايدي ... ست رقيقة وصريحة
قالت :انا مش مفتية ... (برقة) بس والله بناتي بيخافوا من المنقبات ..!
متشكرين يا حاجه هايدي انشاء الله بناتك يكبروا ويخوفوا هما كمان (الذئاب البشرية طبعا)
....
4 روفيدا ( طالبة بكلية الطب ومنتقبة )
قالت :ارجوكم ادوني دقيقة واحدة بس وانا هاتكلم بسرعة...
فذكرت حديث لا يحق للمرأة ان تنتقب في الحج ...
فسيل من المقاطعات
من المذيعان فحاولت الفتاة أن تكمل حديثها بلا فائدة ..
فتوسلت اليهم وقالت:
هاقولكم علي حصل معانا ..قالولنا كل الموجودين في المدينة نساء ... قلنا ماشي وخلعنا النقاب وفوجئنا بعدد من الرجال داخل المدينة الجامعية (عمال نظافة وفراشون) و لما دخلنا للمديرة وقلنا لها :احنا قلعنا النقاب اهوه .....
قالت المديرة :
كفاية انك كنتي منقبة في يوم من الايام....!
فبهت المذيعان ولم ينطقا ...!
....................
وطبعا لان د/ صهباء اخذت حقها في الكلام فالدور للدكتورة آمنه
قالت :
النقاب عادة وافدة من الخليج من حوالي اربعين سنة .. واحنا شعب هلامي ...! انبهرنا بالنجاح الاقتصادي ... وزغلل عنينا الزي الخليجي فقلدناه...! لاننا من اربعين سنة ما كناش نعرف النقاب .........!
..................
دعوكم من كل ماسبق ولا تهتموا به فالمداخلة التالية هي اجمل ما في الموضوع من وجهة نظري :-
د/ طلعت عفيفي – عميد كلية الدعوة سابقاً
بعد مقدمة طيبة يقول :
النقاب لا يرفض ولا يفرض .. والامر علي السعة
فاهتاج المذيعان وقالا في صوت واحد( وركزوا) :..
انت كده بتحيرنا ومش بتعرفنا حاجه ... النقاب كلنا عارفين انه مش من الدين ...!
فاعترض الشيخ الجليل :
نحن نفتات علي علماء الاسلام لما نقول النقاب مش من الدين .. والحديث ( لا تنتقب المرأة المحرمة ولا ترتدي القفازين ..والاستثناء مرتبط بالزمان وهو الحج وبالمكان وهو مكة .. فالاصل هو النقاب ..والاستثناء....
وطبعا وقته انتهي – من قبل المذيع او المخرج
.........
د/ رجب هلال حميدة – عضو اللجنة الدينية بمجلس الشعب
الشيخ طنطاوي هو مركز ديني ورمز ديني يجب الا يقسو علي طفلة لا تتجاوز الحادية عشرة من عمرها .......
......................
د/ هاني هلال – وزير التعليم العالي
فتوووووة ... راجع جدع وحمش قال اللي عنده والمذيعة حاولت تساله... شخط فيها .. وقالها
لما اخلص كلامي ..
وايه هوا كلامك يا كابتن ؟
قال : احنا حطينا شروط للي عاوز يسكن المدينة.... مفيش نقاب ....
ودي شروطنا واللي مش عاجبه يروح يسكن في حتة تانية .....!
المذيعة قالتله علي ظلم البنت ... روفيدا...؟
قالها احنا مسكنا 10 او 15 شاب حاول يتسلل للمدينة الجامعية السنة اللي فاتت في زي منقبات.... وعلشان كده حطينا الشروط دي... احنا عملنا كده علشان نحمي بناتنا ... دي مسؤليتنا ...............!؟
وطبعا احنا حاطين حرس رجالة علي البوابة ... لان مفيش حرس ستات
وحتي لو فيه محدش يقدر يفرض علينا حاجة ...........!؟
مش بقولكم راجل حمش وفتوة ....!
طيب يا عم الحمش لما حراسك المغفلين موجودين . التسلل حصل ازاي ؟
ولما راجل يلبس نقاب يبقي العيب في النقاب ولا في الراجل ؟
يعني لو واحد ربي دقنه وعمل عملية ارهابية ... نحارب الدقن ؟
ونسيب الارهابي........!
.................................................. ...
في النهاية نجحت الدكتورة صهباء ان تقول جملتين او ثلاثة بعد عشرات المقاطعات ..
فقالت :
انا عمري ما ألزمت حد بالنقاب ... وعمري ما لومت واحدة انها مش لابساه
الاخ اللي قال الشكل ده مسخ (شكل المنقبة ) لا طبعا انا مش موافقة علي علي كلامه وزي ما قولت الرفض النفسي هوا السبب
هوا اللي مش عاوز يشوفنا كده (تقصد انه عاوز يشوف البنات عادي يعني ) دي مشكلته وانا حرة اختار الزى اللي انا عاوزاه... ومن حقي عليكم ما تضيقوش عليا ...
يا دكتورة آمنه انا مش موافقة علي كلامك النقاب مش عادة وافدة من الخليج ولا هوا ظهر من اربعين سنة لا ... النقاب موجود من زمن الاتراك في مصر ... وله اصل ديني ..... والموضوع حرية اختيار..وارجوكم كل اللي اطلبه هنا وفي كل الفضائيات بلاش تشوهوا صورة المنتقبات . بلاش تزودوا الحاجز النفسي.. واحب لما حد يعاملني يشوف افكاري وكلامي ونجاحي في الحياة .. مش يشوف بس انا لابسة ايه !
واستكملت حديثها برغم انف المذيعان المتغاظين .....!
الخلاصة ...
حدثت مكالمتين من شاب ومن فتاة تطالبان المذيعين ان يتركوا صهباء تتحدث ....!
د/ صهباء نموزج للمرأة المثقفة الواعية ... الناجحة برغم كل العقبات التي تقابلها بسبب النقاب
وقد كانت تحاور ثلاثة .. دكتورة العقيدة والمذيعين وربما اكثر ....!
قد قرات رأي الائمة الاربعة في النقاب قديما ً
واميل بشدة لرأي الدكتور طلعت عفيفي
النقاب لا يفرض ولا يرفض ... والامر علي سعة
شيخ الازهر ... استقيلوا يرحمكم الله
هدانا الله واياكم
وباخر الخطاب اترك لكم التعليق لانى قد فاض بى
بــــــــقلم
ســـــ لله ـاجده